Clint Eastwood’s “The Mule,” which he directed and stars in, is based on the incredible true story of an octogenarian who became an unlikely drug mule, transporting staggering amounts of cocaine for a major Mexican drug cartel. It features an esteemed cast including Bradley Cooper, Laurence Fishburne, Dianne Wiest and Andy Garcia. And it grapples with several of Eastwood’s preferred themes over his legendary career, including regret, forgiveness and the inevitability of mortality.
All the pieces would seem to be in place—on paper at least—for a rich and gripping grown-up drama. So why does the result feel so elusive and unsatisfying? Eastwood’s direction is elegant and efficient, as ever. But the script from Nick Schenk (“Gran Torino”), based on a New York Times Magazine article by Sam Dolnick, doesn’t give its gifted actors much to work with—and that includes the icon at the film’s center.
E anche se i suoi problemi di natura finanziaria appartengono ormai al passato, i suoi errori affiorano e si fanno pesanti nella testa, portandolo a domandarsi se riuscirà a porvi rimedio prima che venga beccato dalla legge… o addirittura da qualcuno del cartello stesso.
Eastwood dichiara: «Volevo una storia capace di riflettere molte odissee e di raccogliere i cambiamenti di diverse generazioni». C’è tanto del mitico Clint Eastwood in Earl Stone: i sogni, i rimpianti, le certezze. Così, la sua trentasettesima regia, potrebbe essere il suo ultimo film. Il testamento metaforico di uno dei più grandi autori della storia del cinema americano.